Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

οι εκδόσεις του Φεστιβάλ σε όλα τα βιβλιοπωλεία

ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ: ΤΑΞΙΔΙ

Ένα αφιέρωμα στο ταξίδι που εστιάζει στο παρόν, τονίζοντας τη σημασία της μετάβασης, της ρευστότητας, της προσαρμοστικότητας του ανθρώπου σε επισφαλή, αχαρτογράφητα περιβάλλοντα, αλλά και της ανάγκης του να ριζώνει στο προσωρινό. Έτσι, αν η λέξη πραγματικότητα επανέρχεται με όλη της τη σκληρότητα στην ημερήσια διάταξη, το ταξίδι μάς υπενθυμίζει πως η ίδια η πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα μεταφορικό σχήμα λόγου: μια σύμβαση για να συνομιλήσουμε για την ανθρώπινη κατάσταση, μια διαρκώς κυμαινόμενη μεταβλητή που τείνουμε να τη θεωρούμε σταθερά. Αν η πραγματικότητα είναι απαραίτητα μια μεταφορά, το σινεμά καταγράφει πώς η μεταφορά σε καιρούς κρίσης είναι η μόνη πραγματικότητα.

Μια δίγλωσση έκδοση (ελληνικά/αγγλικά) συνοδεύει το αφιέρωμα της 23ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στην εμπειρία του ταξιδιού – είτε αυτό αφορά την εξερεύνηση άγνωστων τόπων και τη συνάντηση με τον Άλλο, είτε αυτό αναφέρεται σε συνθήκες εσωτερικότητας και στις διαδρομές της φαντασίας...→Δελτίο Τύπου

Απόσπασμα

ΑΓΟΡΑ

#summertiff 

Από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου 2021, το καλοκαιρινό και υβριδικό 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί σε φυσικούς χώρους και online. Τα τρία διαγωνιστικά τμήματα και τα ελληνικά ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής θα μας ταξιδέψουν κινηματογραφικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Μέχρι τότε απολαμβάνουμε σινεμά online στην ψηφιακή πλατφόρμα του Φεστιβάλ
(online.filmfestival.gr).

 

2020

Οι εκδόσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έρχονται σε όλα τα βιβλιοπωλεία, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Νεφέλη. Η συνεργασία ξεκίνησε στο πλαίσιο του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με δύο ειδικές εκδόσεις: τον πρωτοποριακό και αγαπημένο μας Α Κατάλογο που αποτύπωσε το στίγμα της 61ης διοργάνωσης και την ειδική έκδοση για το αφιέρωμα στην επιστημονική φαντασία, Προφητείες από έναν άλλο κόσμο: Sci-fi και Cli-fi (1950-1990).

ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΛΛΟ ΚΟΣΜΟ: SCI-FI ΚΑΙ CLI-FI (1950-1990)

Αν το σινεμά είναι από καταβολής του ένας μηχανισμός ενσυναίσθησης, ένα εργαστήριο δοκιμών για τη διεύρυνση της ανθρώπινης αντίληψης για την πραγματικότητα, το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας συνοψίζει όσο καμία άλλη καλλιτεχνική έκφραση την ανάγκη του ανθρώπου να διαπραγματευτεί και να επινοήσει εκ νέου –χωρίς κανέναν φραγμό– τα όρια μιας συλλογικής εμπειρίας. Ένα είδος που γεννήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με τον ίδιο τον κινηματογράφο, μεσουράνησε την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, μεταφέροντας στο εξώτερο Διάστημα τις ορατές και αόρατες επίγειες συγκρούσεις ενός διχασμένου κόσμου, αλλά και τον φόβο του αφανισμού. Ξαναβλέποντας ταινίες επιστημονικής φαντασίας την εποχή της πανδημίας, κι ενώ η ανθρωπότητα βαδίζει σε αχαρτογράφητες περιοχές, επιστρέφουμε στη «χρυσή εποχή» του είδους· όχι για να κυριεύσουμε νέους πλανήτες ή να σώσουμε τον δικό μας από μια επικείμενη καταστροφή, αλλά για να ανακαλύψουμε –σαν αρχαιολόγοι του μέλλοντος– αφηγήσεις κρυμμένες στη σκιά των μεγάλων στούντιο. Ταινίες φτιαγμένες από απρόσμενους συνδυασμούς τεχνικών και ταπεινών υλικών γίνονται όχημα για να εφεύρουμε νέους τρόπους να διακρίνουμε το άγνωστο που ξεπροβάλλει στον ορίζοντα. Μια παραγνωρισμένη πτυχή της παγκόσμιας παραγωγής του κινηματογράφου της επιστημονικής φαντασίας καθρεφτίζει τα όνειρα και τις επιθυμίες, τους εφιάλτες και τις ελπίδες μας – ό,τι δηλαδή σημαίνει σήμερα για την ανθρωπότητα το πρόσωπο του πραγματικού.

Η 184 σελίδων δίγλωσση (σε ελληνικά και αγγλικά) ειδική έκδοση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την επιστημονική φαντασία, περιλαμβάνει κείμενα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό...

Δελτίο Τύπου
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

ΑΓΟΡΑ

Α ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

Στον 184 σελίδων δίγλωσσο (σε ελληνικά και αγγλικά) Α Κατάλογο του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης γράφει για Το ιδιότυπο παρόν της αιωνιότητας και το θέμα που βρίσκεται πίσω από το φετινό Διεθνές Διαγωνιστικό, Οικειότητα Μια Σύγχρονη Τυραννία που εμπνέεται από το προφητικό βιβλίο του αμερικανού κοινωνιολόγου Ρίτσαρντ Σένετ Η τυραννία της οικειότητας (εκδ. Νεφέλη). Ο Α Κατάλογος παρουσιάζει τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού και τα πρωτότυπα έργα νέων ελλήνων καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από αυτές. Ο Βασίλης Βαμβακάς, αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας στο τμήμα Δημοσιογραφία και ΜΜΕ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης γράφει για τον δημόσιο βίο της οικειότητας και κάνει μια αναδρομή στο έργο του Σένετ. Η μοντέζ, κριτικός κινηματογράφου και επιμελήτρια κινηματογραφικών προγραμμάτων Αναστασία Μελία Ελευθερίου αναφέρεται στη σχέση ανάμεσα στο γυναικείο βλέμμα και τον φεμινισμό στο έργο της Βέρα Χιτίλοβα. Η Νίνα Κολόζι, ιδρύτρια και διευθύντρια του Streaming Museum, γράφει για τη σχέση μας με τις εικαστικές τέχνες την περίοδο της καραντίνας και την κατανάλωση των πολιτιστικών προϊόντων μέσα το διαδίκτυο. Ο πεζογράφος και μεταφραστής Γιάννης Παλαβός γράφει για την πρωτοπόρο του Νορβηγικού σινεμά Άνια Μπρέιεν. Ο Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος, καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας και πρόεδρος του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου γράφει για τα κοινωνικά δίκτυα και την τυραννία της νέας οικειότητας που αυτά έχουν δημιουργήσει. Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια Συραγώ Τσιάρα γράφει για τη φλογερή συνάντηση της δημόσιας τέχνης με την ιστορία, ενώ η ιστορικός και θεωρητικός σύγχρονης τέχνης και ντιζάιν Εύα Φωτιάδη στο κείμενό της «Η υπόσχεση της δημόσιας τέχνης» αναφέρεται στην κληρονομιά που αφήνει η περίοδος της καραντίνας στον τρόπο δημιουργίας και έκθεσης της σύγχρονης τέχνης. Η σκηνοθέτις Ελίνα Ψύκου ρίχνει μια άλλη ματιά στο ελληνικό σινεμά, μέσα από το κείμενό της «Ο ελληνικός κινηματογράφος ως διεμφυλική εμπειρία».

Δελτίο Τύπου
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

ΑΓΟΡΑ